Píšeme o rodinných firmách

svitek

Kdo všechno z rodiny by měl pracovat v rodinné firmě?

Majitelé firem obvykle důvěřují nejvíc rodinným příslušníkům, protože je znají dlouhou dobu, u řady z nich se (alespoň částečně) podíleli na výchově a ví, co od nich mohou očekávat, jaké jsou jejich silné stránky a rozvojový potenciál. Běžnou praxí při růstu firem se stalo, že jsou postupně zaměstnávány nejen vlastní děti, ale i jejich životní partneři, synovci, neteře, vnuci a ti se stávají členy firemní rodiny. Od těchto „členů rodiny“ se běžně očekává vyšší loajalita, flexibilita, ochota pracovat déle a více, protože přece mají mít „vlastnický přístup“.

Častá nedorozumění mezi majitelem a členy širší zaměstnané rodiny vznikají z důvodu nevyřčených očekávání a představ, jak daný člověk bude v práci fungovat, jaká je jeho zodpovědnost a jaký je očekávaný výkon. Odpověď na otázku uvedenou v titulku je nasnadě, v rodinné firmě mohou pracovat téměř všichni z rodiny, jen je velmi žádoucí, aby bylo věnováno dostatek času na vyříkání si organizačních záležitostí, a především pak rolí, očekávání a předpokládaného výkonu a způsobu fungování.

Článek uvedený ZDE.

Jelikož také my – Centrum andragogiky, s.r.o. – jsme rodinnou firmou, uvědomujeme si, jak vztahy na pracovišti mohou být užitečné a rizikové zároveň. Proto jsme připravili produktové balíčky, ze kterých si rodinné firmy mohou vybrat to, co aktuálně řeší. Kromě nástupnictví (kterému dítěti předat chod firmy) řešíme i podporu v nastavení hranic mezilidských vztahů, protože vnímáme, že vlastní dítě je víc, než firma.

Chcete se zaměřit na rozvoj vaší rodinné firmy a chcete, aby firma nenarušila dobré rodinné vztahy? Jsme tu pro vás.

Více ZDE.

svitek

Rozhovor s paní Jaroslavou Valovou o předávání žezla v SIKO KOUPELNY

Příběh firmy SIKO KOUPELNY, a.s. je nádhernou ukázkou polistopadového nadšení, odvahy, ochoty riskovat, ale také rodinného semknutí, tolerance a vzájemného respektu. Zakladatelka firmy paní Jaroslava Valová si prošla obdobími, která jsou nezáviděníhodná, přesto dokázala vybudovat jednu z nejúspěšnějších českých firem, expandovat do zahraničí a získat řadu ocenění za svoji manažerskou práci. Velkou oporou jí byly její tři děti, které se podílely na chodu firmy již od svého založení. Generační obměna se nevyhnula ani firmě SIKO. Zajímavostí je, že žezlo převzal druhorozený syn, což není úplně obvyklé. Rozhodnutí ovšem nepadlo jen tak a pouze v rodinném kruhu, ale bylo realizováno postupně, aby role v následnictví přirozeně dozrály. A i přitom byl důležitý pohled „zvenčí“ od externího poradce.

Celý rozhovor si přečtěte ZDE.

Článek uvedený ZDE.

svitek

Korunní princ převzal trůn, ale král stále zasahuje do vladaření

V řadě firem již proběhla generační výměna ve vedení. Někde to bylo jednodušší (např. v případě pouze jednoho následovníka), jinde ostřejší a vyhrocenější. Ono totiž ne vždy nejstarší dítě (či nejstarší syn) je tím nejvhodnějším jedincem na vedení firmy. Zakladatelé firem s oblibou říkají, že konečně chtějí mít čas na své koníčky a věnovat se svým záležitostem. Ale jak to vypadá v reálu?

Titulek tohoto příspěvku vychází z naší praxe. Je to poměrně pochopitelné, protože zakladatelé chtějí mít všechny své děti (firmu často chápou jako své dítě) pod kontrolou, protože to s nimi myslí dobře. Cesta do pekel je ovšem dlážděna dobrými úmysly. Bez jasného nastavení pravidel zapojení zakladatelů do vladaření vznikají konflikty, a bohužel i obchodní ztráty.

Článek uvedený ZDE.

svitek

Proč je užitečné při řešení vztahů v rodinných firmách využít facilitátora

Špatné vztahy nechodí po horách, ale po lidech. U rodinných firem je to komplikovanější o to, že problematické vztahy se ve finále nedotýkají „jenom“ členů rodiny, ale i všech zaměstnanců. V řadě případů rodina nechce uznat, že mají problém se vztahy (častěji zastoupeno mužskou částí rodiny). Když už rodinní příslušníci najdou sílu, energii a motivaci něco řešit, tak obvykle neví, jak na to.

V takovém případě je užitečné využít služeb facilitátora, který pomůže s „vyříkáním si“ nepříjemných věcí, s konstruktivním nastavením zaměřeným na budoucí hranice spolupráce mezi jednotlivými členy rodiny. Využití externisty má svůj smysl. Vidí věci nezaujatě, je zaměřen na proces a dokáže umírnit řadu emocí. Staré přísloví „Doma není nikdo prorokem!“ má něco do sebe.

Článek uvedený ZDE.

svitek

Roste nám počet zaměstnanců a začínáme mít problém s rodinnou atmosférou ve firmě

Rodinné firmy jsou charakteristické i rodinnou atmosférou, kdy jednotliví zaměstnanci mají k sobě blíž, více sdílí situace ve firmě, jsou prostě jedna velká rodina. Když se ovšem začne navyšovat počet zaměstnanců (a s tím samozřejmě i obrat), nastává situace, kdy je nutné firmu profesionalizovat. Nastavit procesy, komunikační toky a kompetence jednotlivých pozic, striktně dodržovat organizační strukturu. Bez profesionalizace se firma vystavuje riziku stagnace místo růstu. Jak ovšem správně nastavit všechny organizační záležitosti, jak podpořit dobrou atmosféru ve firmě a jak se vyrovnat s fluktuací zaměstnanců, kteří změny neunesou?

Článek uvedený ZDE.

svitek

Děti se hádají, kdo je výkonnější. Mám to řešit?

Zapojení členů rodiny do řízení firmy je úspěchem celého rodinného podnikání. Majitel má jistotu, že děti/manažeři, se kterými ho pojí pokrevní pouto, jsou loajálnější, svědomitější a výkonnější. Problém nastává, když sourozenci poměřují svoji výkonnost, protože nevědomky se chtějí svému rodiči zavděčit a dát mu najevo, že oni jsou ti lepší. V současné době je často úspěšnější ten, kdo má na starosti obchod, než ten, který řeší personální politiku a „pláče“, že na trhu nejsou lidi a chce peníze na udržení stávajících zaměstnanců. Spory mohou přerůst i do osobní roviny a rodič/majitel, tyto věci musí řešit. Ale jak na to?

Článek uvedený ZDE.

svitek

Syn je v náročné životní situaci – mám mu jako podřízenému „povolit uzdu“?

Každý majitel, který zaměstnává vlastní děti, někdy zažil situaci, kdy jeho potomek procházel náročnou životní situací. A to jak tou pozitivní (narození dítěte, oslava životního jubilea), tak negativní (partnerská krize, rozvod, nemoc, problémy s dětmi). Majitel v takových situacích často stojí před rozhodnutím, jestli ke svému potomku být shovívavější, či nikoliv. Protekcionistický přístup ovšem nese riziko, že ostatní zaměstnanci začnou svoji práci „flákat“, případně budou vyžadovat stejný přístup. Co s tím? Řešení nemusí být vůbec složité.

Článek uvedený ZDE.

svitek

Firma je mé dítě – je ale důležitější než mé vlastní děti?

Řada majitelů firem, kteří v 90. letech zakládali své firmy, ani netušili, že se právě rodí jejich dítě, kterému budou věnovat obrovskou spoustu času, o které se budou starat s velkou láskou a budou dělat všechno pro to, aby se mu dařilo co nejlépe. Nyní se do firmy dostávají jejich vlastní potomci. Občas nastávají i paradoxní situace, kdy majitel firmy se zlobí, že výkonná ředitelka nastupuje na mateřskou dovolenou, a současně má ohromnou radost, protože se mu narodí první vnouček. Jak ovšem nastavit vztahy ve firmě? Mít k vlastním dětem stejně výkonově orientovaný přístup, nebo být benevolentnější?

V rámci každé rodinné firmy je nejsložitější vymezení hranice výkonové orientace a mezilidských vztahů. Děti mají často potřebu dokazovat svým rodičům, že jsou schopni nést zodpovědnost. Rodiče ale mají v živé paměti doby, kdy jejich dětem teklo mléko po bradě. Problematické mohou být i vztahy mezi sourozenci. Ti jsou nevědomě ovlivňováni rivalitou: kdo bude více oblíben u rodičů, kdo bude víc milován. Jenže sourozenci ve firmě zastávají různé pozice. Například obchodní ředitel může být v současné ekonomické době chválen za získávání zakázek, zatímco personální ředitel je kritizován za neschopnost zajistit dostatečný počet lidí ve výrobě.

Článek uvedený ZDE.

svitek

Centrum andragogiky čerpá z vlastních zkušeností

Vzdělávací a poradenská společnost se zabývá hlavně problémy v rodinných firmách. Samotné Centrum andragogiky je také rodinným podnikem, takže ve svých radách vychází z vlastních zkušeností.

„Firma je taková, jak vzdělané má lidi,“ říká majitelka, PhDr. Marie Jírů.

V Centru andragogiky se řídí firemními hodnotami, kterými je serióznost, profesionalita, flexibilita, vstřícnost, otevřenost.  Firemní vizí je poskytovat nejlepší služby v oblasti diagnostiky, poradenství, vzdělávání a rozvoje dospělých. Vyvíjet inovativní řešení a prosazovat etické normy. Jaká je mise firmy? Vysokou profesionalitou a etikou lektorů, poradců a dalších specialistů pomáhá rozvíjet úspěch a odpovědný přístup společností k sobě samým, k podnikání, ke svému okolí. Podílí se na tvorbě globálních řešení. Poskytuje komplexní, jednoduché a spolehlivé služby v oblasti vzdělávání.

Celý článek si přečtěte ZDE.