Vzdělávání dospělých je jednou z oblastí, ve které se velmi dobře odráží smysl zákona o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání z roku 2006. Většina lektorů získala své vzdělání v oblasti vzdělávání dospělých neformální cestou a praktickými zkušenostmi. Absolvování zkoušky jim umožňuje ověřit si prostřednictvím formalizovaného standardu svojí kvalifikaci. Získají „papír“ na vykonávání své profese.
Velká část lektorů nemá andragogiku vystudovanou a lektorské dovednosti získali zkušenostmi s dlouhodobé praxe, absolvováním studia se zaměřením na školskou pedagogiku, absolvováním kurzů měkkých dovedností apod. Lektorování však není jen umění rétoriky, komunikace a prezentace tématu. U lektorů je očekávána vysoká úroveň teoretických znalostí i praktických lektorských dovedností, mezi které se zahrnují didaktické dovednosti, znalost psychologie osobnosti, schopnosti motivační, organizační, komunikační a další.
Centrum andragogiky je autorizovanou společností pro provádění zkoušek z profesní kvalifikace Lektor dalšího vzdělávání již od roku 2013. Autorizaci uděluje MŠMT a řídí se přísnými pravidly, která musí zkoušející instituce dodržovat. Pro získání autorizace bylo nutné prokázat kvalitu vzdělávací instituce, odpovídající odbornou kvalifikaci a materiální zabezpečení. Před každou zkouškou je účastníkům poskytována osobní konzultace. Celková doba trvání vlastní zkoušky je minimálně 2 hodiny.
V uplynulých pěti letech jsme zrealizovali více než 60 zkoušek. Mezi absolventy převažují interní lektoři z firem z různých odvětví a specializací. Zkoušek se pravidelně účastní interní trenéři ze Škoda Auto. Osvědčení o profesní kvalifikaci získaly také celé lektorské týmy ČSOB a Generali.
Po úspěšném složení zkoušky lektoři získávají OSVĚDČENÍ O PROFESNÍ KVALIFIKACI. Osvědčení je veřejnou listinou, podobně jako jsou např. vysvědčení, výuční listy nebo diplomy o absolutoriu, ale také občanský či řidičský průkaz nebo rodný list. Má celostátní platnost a slouží k prokazování dosažené kvalifikace zaměstnavateli.
Co je obsahem zkoušky?
- Sestavení obsahu a struktury vzdělávacího programu na základě stanovených vzdělávacích cílů, vč. z nich vyplývajících kompetencí
- Rozpracování obsahu kurzu do minutového scénáře vč. volby didaktických pomůcek a metod výuky
- Zjišťování úrovně vstupních kompetencí a vzdělávacích potřeb účastníků vzdělávacího programu
- Prezentace vzdělávacího obsahu s využitím interaktivního přístupu, řešení problémů a rozbory příkladů z praxe s využitím didaktických pomůcek
- Příprava, řízení a vyhodnocení modelových situací a metod práce se skupinou
- Zadávání samostatných a skupinových prací účastníkům vzdělávacího programu
- Hodnocení účinnosti vzdělávání a dosažení nastavených vzdělávacích cílů a požadovaných kompetencí
Pro lektory, kteří si netroufají rovnou na zkoušku, máme připraven kurz LEKTOR.
Obsah kuru LEKTOR:
1. Koncepční dovednosti – lektorská příprava, struktura výuky, andragogika (2 dny)
2. Prezentační dovednosti – verbální a neverbální projev (2 dny + 10 hodin samostudium)
3. Komunikační lektorské dovednosti – práce se skupinou (2 dny + 9 hodin samostudium)
4. Hodnotící dovednosti – vyhodnocení vzdělávací akce, motivace účastníků (2 dny)
5. Praktický nácvik lektorských dovedností (2 dny + 2 hodiny závěrečná zkouška)
10 důvodů Proč absolvovat vzdělávací program LEKTOR:
1. Pochopíte základní principy práce lektora ve vzdělávání dospělých.
2. Naučíte se úspěšně připravit a realizovat vzdělávací akci.
3. Zlepšíte svojí verbální i neverbální prezentaci.
4. Osvojíte si různé metody vzdělávání dospělých, naučíte se motivovat.
5. Budete umět zvládat námitky a reakce účastníků vzdělávací akce, správným způsobem zareagujete na dotazy.
6. Naučíte se správně klást otázky a posílíte tak i svoji roli kouče.
7. Bezproblémově zvládnete práci s výukovou technikou.
8. Formou tréninků a zpětné vazby od lektora i od ostatních účastníků zlepšíte svojí práci již v průběhu vzdělávacího programu.
9. Naučíte se vyhodnotit úspěšnost svého vystoupení i účinnosti vzdělávací akce.
10. Získáte cenné zkušenosti od lektorů s mnohaletou praxí.