Překvapivě jednoduchý klíč, jak mít spokojené zaměstnance

Vzdělávání jako firemní benefit aneb klíč pro obě strany

Doba, kdy platilo, že zaměstnance motivuje pouze mzda, je dávno pryč. Na vrcholu jsou taktéž firemní benefity. Do nového roku s novým benefitem?? Nemusíte, stačí využít benefit, který patří dlouhodobě mezi největší motivátory a to je VZDĚLÁVÁNÍ.

Firemní benefity jsou v dnešní době standardem a samozřejmostí pro mnoho firem ale také pro mnoho zaměstnanců. Obecně je cílem benefitů motivovat k lepším výsledkům a loajalitě. Firemní benefity mohou ovlivňovat nejen firemní kulturu ale i samotné rozhodování o výběru vlastního pracovního místa.

Výhody mohou mít různou podobu, od těch standardních např. stravenky, služební telefon, pc a vůz pro soukromé účely, sick days, pitný režim na pracovišti až po ty opravdu hodnotnější, nebo spíše netradiční formy motivace, jako např. cafeterie, péče o zdravý životní styl, work life balance nebo čím dál častější volnočasové aktivity, příspěvky na dovolenou atd.

V posledních letech však firmy přicházejí na to, že tyto „běžné“ výhody postrádají smysl motivace a nejsou tak efektivní. Proč? Standardizované finanční benefity jsou dostupné a nemají zřejmou přidanou hodnotu. Firmy od těchto benefitů samozřejmě neupouštějí, ale často k nim přidávají i nefinanční formy odměn, které mají daňové zvýhodnění i pro zaměstnance.

Mezi zaměstnanci jsou nejčastěji žádané benefity ve formě např. flexibilní pracovní doby, dnů dovolené navíc nebo odměny a benefity pro matky.

Firma má ale také své potřeby a požadavky, na které zaměstnanec musí brát zřetel.

Pojďme se však podívat na jeden benefit, který uspokojuje požadavky všech stran a tím je vzdělávání. Zaměstnanec je tak vzděláván v rámci své profese a rozšiřuje své praktické dovednosti i teoretické znalosti, které si sebou ponese po celý život. Je to odměna, která má v rámci profesní kariéry velkou hodnotu, efektivitu a účelnost pro vzdělávané i jejich zaměstnavatele. Výhodou této odměny je možnost systematického plánování vzdělávacích aktivit na různá období, dle vývoje a výroby firmy / poskytování služeb.

Podle nejnovějších průzkumů je vzdělávání na vzestupu a potvrzují to i vzdělávací společnosti. „Firma je taková, jak vzdělané má lidi.“ To je moto naší společnosti Centrum andragogiky. Vzdělávání je nutné z celoživotního pohledu. Lidé by si měli uvědomit, že cenné zkušenosti nemusí získávat jenom letitou praxí, ale získají je i v rámci svého vzdělávání v zaměstnání od profesionálů ve svém oboru.

Dlouhodobě je vzdělávání v každé společnosti zaimplementováno do strategií, a pokud není, mělo by být. Investice do vzdělávání stávajících zaměstnanců je vždy výhodnější, než zaučovat nové pracovníky.

Díky neustálým změnám na trhu a měnící se ekonomické situaci, rostou také požadavky na kvalifikace zaměstnanců. Tím, že firma své lidi systematicky vzdělává, je konkurenceschopná a má více příležitostí a možností, jak ustát nejistou ekonomickou situaci. Proto zaměstnavatelé volí vzdělávání jako benefit a je to zcela pochopitelné v návaznosti na vývoj celé společnosti.

Vzdělávat lze opravdu ve všech oblastech či oborech. Kromě tzv. soft skills je velká poptávka po odborných dovednostech, které ve výrobě a průmyslu velmi chybí.  Nedostatek kvalifikovaných pracovníků je velkým a palčivým problémem. Systematické vzdělávání v tzv. hard skills má příležitost částečně tento problém zmírnit.

Vzdělávání jako benefit, má reálnou šanci na úspěch, pokud zaměstnavatelé kladou větší důraz na spojení motivace a vzdělávání, a to nejen pro vývoj celé společnosti, ale také pro vývoj profesního růstu zaměstnance.

PhDr. Marie Jírů
majitelka Centrum andragogiky, s. r. o.