Vzdělávání jako firemní benefit aneb klíč pro obě strany
Doba, kdy platilo, že zaměstnance motivuje pouze mzda, je dávno pryč. Na vrcholu jsou taktéž firemní benefity. Do nového roku s novým benefitem?? Nemusíte, stačí využít benefit, který patří dlouhodobě mezi největší motivátory a to je VZDĚLÁVÁNÍ.
Firemní benefity jsou v dnešní době standardem a samozřejmostí pro mnoho firem ale také pro mnoho zaměstnanců. Obecně je cílem benefitů motivovat k lepším výsledkům a loajalitě. Firemní benefity mohou ovlivňovat nejen firemní kulturu ale i samotné rozhodování o výběru vlastního pracovního místa.
Výhody mohou mít různou podobu, od těch standardních např. stravenky, služební telefon, pc a vůz pro soukromé účely, sick days, pitný režim na pracovišti až po ty opravdu hodnotnější, nebo spíše netradiční formy motivace, jako např. cafeterie, péče o zdravý životní styl, work life balance nebo čím dál častější volnočasové aktivity, příspěvky na dovolenou atd.
V posledních letech však firmy přicházejí na to, že tyto „běžné“ výhody postrádají smysl motivace a nejsou tak efektivní. Proč? Standardizované finanční benefity jsou dostupné a nemají zřejmou přidanou hodnotu. Firmy od těchto benefitů samozřejmě neupouštějí, ale často k nim přidávají i nefinanční formy odměn, které mají daňové zvýhodnění i pro zaměstnance.
Mezi zaměstnanci jsou nejčastěji žádané benefity ve formě např. flexibilní pracovní doby, dnů dovolené navíc nebo odměny a benefity pro matky.
Firma má ale také své potřeby a požadavky, na které zaměstnanec musí brát zřetel.
Pojďme se však podívat na jeden benefit, který uspokojuje požadavky všech stran a tím je vzdělávání. Zaměstnanec je tak vzděláván v rámci své profese a rozšiřuje své praktické dovednosti i teoretické znalosti, které si sebou ponese po celý život. Je to odměna, která má v rámci profesní kariéry velkou hodnotu, efektivitu a účelnost pro vzdělávané i jejich zaměstnavatele. Výhodou této odměny je možnost systematického plánování vzdělávacích aktivit na různá období, dle vývoje a výroby firmy / poskytování služeb.
Podle nejnovějších průzkumů je vzdělávání na vzestupu a potvrzují to i vzdělávací společnosti. „Firma je taková, jak vzdělané má lidi.“ To je moto naší společnosti Centrum andragogiky. Vzdělávání je nutné z celoživotního pohledu. Lidé by si měli uvědomit, že cenné zkušenosti nemusí získávat jenom letitou praxí, ale získají je i v rámci svého vzdělávání v zaměstnání od profesionálů ve svém oboru.
Dlouhodobě je vzdělávání v každé společnosti zaimplementováno do strategií, a pokud není, mělo by být. Investice do vzdělávání stávajících zaměstnanců je vždy výhodnější, než zaučovat nové pracovníky.
Díky neustálým změnám na trhu a měnící se ekonomické situaci, rostou také požadavky na kvalifikace zaměstnanců. Tím, že firma své lidi systematicky vzdělává, je konkurenceschopná a má více příležitostí a možností, jak ustát nejistou ekonomickou situaci. Proto zaměstnavatelé volí vzdělávání jako benefit a je to zcela pochopitelné v návaznosti na vývoj celé společnosti.
Vzdělávat lze opravdu ve všech oblastech či oborech. Kromě tzv. soft skills je velká poptávka po odborných dovednostech, které ve výrobě a průmyslu velmi chybí. Nedostatek kvalifikovaných pracovníků je velkým a palčivým problémem. Systematické vzdělávání v tzv. hard skills má příležitost částečně tento problém zmírnit.
Vzdělávání jako benefit, má reálnou šanci na úspěch, pokud zaměstnavatelé kladou větší důraz na spojení motivace a vzdělávání, a to nejen pro vývoj celé společnosti, ale také pro vývoj profesního růstu zaměstnance.
PhDr. Marie Jírů
majitelka Centrum andragogiky, s. r. o.