Průmysl 4.0 – ne hrozba, ale příležitost – diskuzní dopoledne u nás v Centru andragogiky

Průmysl 4.0 (často používán pojem Práce 4.0 nebo čtvrtá průmyslová revoluce) je označení pro současný trend digitalizace a s ní související automatizace výroby a změn na trhu práce, které s sebou přinese. Toto je jedna z nejznámějších současných definic. Přesto si každý z nás představí trochu něco jiného. Skutečně budou nahrazeni lidi roboty? Týká se Průmysl 4,0 už nás? A jaké jsou zkušenosti firem? Otázek na téma čtvrté průmyslové revoluce je jistě daleko více.

Některé z nich byly zodpovězeny v rámci odborné diskuze, která se konala v pátek 22.09.2017 v Centru andragogiky. Zástupci firem a odborné společnosti společně diskutovali o stávajícím trendu Průmysl 4.0 v České republice. Dokonce zde padl názor, že z pohledu společnosti se nejedná o revoluci, ale evoluci. Zatím jsou změny pozvolné a nenápadné.

Co můžeme s Průmyslem 4.0 očekávat?

Digitalizace a robotizace průmyslu vyvolá změnu organizace práce, zanikne řada pracovních míst. Odhaduje se, že v České republice jich ubude až 53 procent. Některé profese zaniknou, jiné se přemění. Je otázkou, zda společnost zvládne sociální a společenské důsledky těchto změn.

Podle studie ministerstva práce a sociálních věcí se očekává, že po nástupu robotů v příštích dvou desetiletích zanikne asi desetina pracovních míst. Díky novým technologiím se bude měnit výrazně pracovní náplň. Týká se to zhruba 1,4 milionu pozic. Na druhé straně budou vznikat i nové profese, více lidí bude potřeba ve službách.

Stejně významným problémem společnosti je stárnutí populace. Díky tomu ubývá pracovních sil. Už nyní se firmy potýkají s jejich nedostatkem. Chybí lidé napříč všemi obory. Firmy se snaží najít způsoby, jak nalákat nové zaměstnance a zároveň si nenechat odlákat stávající.

Jednou z cest z černých prognóz je posílit další vzdělávání zaměstnanců.

V rámci andragogiky zahrnuje vzdělávání dospělých veškeré vzdělávací aktivity. V kontextu Průmysl 4,0 je častěji skloňovaný pojem digitální vzdělávání. Podle definice digitálním vzděláváním rozumíme zjednodušeně takové vzdělávání, které reaguje na změny ve společnosti související s rozvojem digitálních technologií a jejich využíváním v nejrůznějších oblastech lidských činností

Důležitým faktem je, že digitálně gramotné zaměstnance vyžaduje stále širší okruh odvětví a pracovních pozic. Do popředí se dostává nezbytnost celoživotního vzdělávání: současným trendem je mnohem častější střídání zaměstnání a kratší doba setrvání v konkrétním zaměstnání než tomu bylo dříve, vzrůstá potřeba rekvalifikace ve vyšší míře a častěji vznikají nová odvětví a nové pracovní pozice. Mění se struktura dovedností potřebných pro uplatnění ve společnosti a na trhu práce. Klade se důraz na schopnost pracovat s informacemi a digitálními technologiemi, kritické myšlení a kladení správných otázek, kreativitu, schopnost řešit problémy, schopnost spolupracovat a účinně komunikovat jak v rodném, tak nejméně v jednom cizím jazyce, atd. Člověk vybavený pouze klasickým vzděláním, i kdyby bylo sebedokonalejší, nebude mít šanci se v digitálním světě plnohodnotně uplatnit.

Skutečnost, že digitální technologie čím dál více ovlivňují prostředí, ve kterém žijeme, a bezprostředně i naše životy, je již v dnešní době nezpochybnitelná. Centrum andragogiky jako vzdělávací společnost přijala tuto výzvu. Odpovědí na Vzdělávání 4.0 je její pilotní projekt EDUDIS, který vám představíme v našem dalším newsletteru.

 

Podívejte se na fotografie z diskuzního dopoledne u nás v Centru andragogiky zde.