ZÁKLADY LEKTORSKÝCH DOVEDNOSTÍ

  • Modul je určen pro pracovníky s potenciálem předávat své znalosti a zkušenosti svým kolegům. Mohou to být střední i liniový vedoucí, stejně tak řadový pracovníci.
  • Naučit účastníky lépe se připravovat na prezentaci jako základní předpoklad pro práci lektora.
  • Zlepšit některé fáze svých prezentací (motivaci posluchačů, úvod, závěr, …).
  • Lépe zvládat námitky a reakce svých posluchačů.
  • Naučit se správným způsobem reagovat na dotazy posluchačů.
  • Seznámit se s technikami, jak řešit a zvládat obtížné situace a účastníky, reagovat na námitky.
  • Seznámit se se způsobem, jak poskytovat vyváženou zpětnou vazbu (technikou „SEMAFOR“).
  • Uvědomit si význam správného kladení otázek ve své práci a posílí tak i svoji roli kouče.
  • Získat povědomí o způsobech, jak získávat od posluchačů zpětnou vazbu.
  • Umět lépe pracovat s technikou (flip chartem, dataprojektorem, názornými pomůckami).

 

NADSTAVBA LEKTORSKÝCH DOVEDNOSTÍ

  • Modul je určen pracovníkům, kteří již práci interního lektora vykonávají a potřebují posílit své postavení a zlepšit své vzdělávací techniky.
  • Seznámí se s komunikační typologií a jak efektivně pracovat s odlišnými komunikačními typy.
  • Uvědomí si význam správného kladení otázek ve své práci a posílí tak i svoji roli kouče.
  • Budou umět vést diskusi, pracovat s technikou brainstormingu.
  • Budou umět lépe pracovat s technikou (flip chartem, dataprojektorem, názornými pomůckami – grafy, obrazovou dokumentací, vzorky).
  • Přímo na seminářích si vylepší a obohatí svá témata a způsob práce s nimi.
  • Seznámí se s kritérii efektivnosti a kvality ve vzdělávání dospělých.
  • Budou znát Kirpatův a Hamblinův model zjišťování účinnosti vzdělávacího procesu.
  • Seznámí se se vstupní, průběžnou a výstupní diagnostikou ve vzdělávání a způsoby měření výsledků a účinnosti výuky.
  • Budou mít možnost zlepšit svoji práci již na semináři formou tréninků a zpětné vazby od
  • Posílí své sebevědomí a jistotu v práci.

 

PRVNÍ LIGA V LEKTOŘINĚ

Modul je určen VŠEM interním lektorům, kteří svojí práci vykonávají řádně a potřebují sdílet zkušenosti s ostatními lektory a hledat ty nejlepší způsoby práce. Modul se věnuje osobnosti interního lektora, pozornost je věnována i problematice motivace.

Po skončení programu budou interní lektoři schopni efektivně strukturovat vlastní vzdělávací program, rozliší vhodné metody ve vzdělávání a dokážou je aplikovat. Dále budou schopni využít znalosti z oblasti osobnosti trenéra, rozliší mezi vhodným a nevhodným přístupem v rozvoji dospělých. Budou schopni kategorizovat jednotlivé typy jednání dle transakční analýzy a navrhnout optimální způsob komunikace. Dokážou interpretovat způsoby motivace jak účastníků ve vzdělávání, tak současně reagovat na strategické cíle společnosti, ve které působí. Pozornost je soustředěna na aktivizaci účastníků skrze rétorické projevy, paralingvistickou a neverbální složku komunikace.

  • Účastníci pochopí důležitost přípravy materiálů a správně si připraví lektorský manuál.
  • Efektivní využívání motivačních prvků vzdělávacího procesu (hry, simulované situace – vizualizace, videotréninky).
  • Naučí se řídit svůj čas při vystoupení.
  • Naučí se efektivní způsoby zapojování vlastní osobnosti do vzdělávacího procesu.
  • Lektor bude schopen zhodnotit, jestli s ním účastníci hrají psychologickou hru, dokáže si připravit vhodnou argumentaci pro jednotlivé části osobnosti.
  • Naučí se jak komunikovat s jednotlivými generacemi skrze metodiku týmového koučingu.

 

PROFESNÍ ZKOUŠKA – LEKTOR DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ / AKREDITOVANÝ KURZ LEKTOR DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ

  • Po úspěšném složení zkoušky získáte OSVĚDČENÍ O PROFESNÍ KVALIFIKACI.
  • Osvědčení je veřejnou listinou, podobně jako jsou výuční listy nebo diplomy o absolutoriu, ale také občanský či řidičský průkaz nebo rodný list.
  • Má celostátní platnost a slouží k prokazování dosažené kvalifikace zaměstnavateli.

Zkouška probíhá před zkušební komisí. Celková doba trvání vlastní zkoušky (bez času na přestávky a na přípravu) je 2 až 3 hodiny (hodinou se rozumí 60 minut).

 

AKREDITOVANÝ KURZ LEKTOR DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ

Variantou k modulovému kurzu je akreditovaný kurz v délce 101 hodiny, který je ukončen zkouškou a získáním osvědčení pro lektorskou činnost s celostátní platností.

Program je akreditován MŠMT ČR, č. j.: 15 932/10-24/503.

Obsah vzdělávacího programu:

  • Sestavení obsahu a struktury vzdělávacího programu na základě stanovených vzdělávacích cílů, vč. z nich vyplývajících kompetencí (16 hodin).
  • Rozpracování obsahu kurzu do minutového scénáře vč. volby didaktických pomůcek a metod výuky (12 hodin).
  • Zjišťování úrovně vstupních kompetencí a vzdělávacích potřeb účastníků vzdělávacího programu (16 hodin).
  • Prezentace vzdělávacího obsahu s využitím interaktivního přístupu, řešení problémů a rozvory příkladů z praxe s využitím didaktických pomůcek (16 hodin).
  • Příprava, řízení a vyhodnocení modelových situací a metod práce se skupinou (16 hodin).
  • Zadávání samostatných a skupinových prací účastníkům vzdělávacího programu (12 hodin).
  • Hodnocení účinnosti vzdělávání a dosažení nastavených vzdělávacích cílů a požadovaných kompetencí (12 hodin).

PROKÁZÁNÍ KOMPETENCE V OBLASTECH

  • Sestavení obsahu a struktury vzdělávacího programu na základě stanovených vzdělávacích cílů, vč. z nich vyplývajících kompetencí.
  • Rozpracování obsahu kurzu do minutového scénáře vč. volby didaktických pomůcek a metod výuky.
  • Zjišťování úrovně vstupních kompetencí a vzdělávacích potřeb účastníků vzdělávacího programu.
  • Prezentace vzdělávacího obsahu s využitím interaktivního přístupu, řešení problémů a rozbory příkladů z praxe s využitím didaktických pomůcek.
  • Příprava, řízení a vyhodnocení modelových situací a metod práce se skupinou.
  • Zadávání samostatných a skupinových prací účastníkům vzdělávacího programu.
  • Hodnocení účinnosti vzdělávání a dosažení nastavených vzdělávacích cílů a požadovaných kompetencí.